Relaties op de werkvloer: als werkgeluk omslaat naar liefdesgeluk

Een belangrijke taak van werkgevers is om ervoor te zorgen dat medewerkers passen in de organisatie. Medewerkers die passen bij de kernwaarden, de bedrijfscultuur en de normen en waarden die gelden op de werkvloer. Daarnaast is het ook belangrijk dat collega’s een klik met elkaar hebben, dit bevordert namelijk de samenwerking tussen de collega’s en het gevoel van werkgeluk. Het is daarom dus ook niet vreemd dat er relaties kunnen ontstaan op de werkvloer omdat mensen vaak met veel zorg zijn uitgekozen. Er is dan niet alleen maar sprake van werkgeluk, maar ook van liefdesgeluk. Maar wat doe je dan als werkgever?

Vrijheid van liefde

Ieder mens is vrij om eigen keuzes te maken in zijn of haar privéleven, zo stelt het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de Grondwet. Een relatie aangaan met een persoon van je eigen voorkeur valt hier ook onder. Het kan dus zo zijn dat dit ontstaat op formele plekken, zoals op kantoor, de werkplek of op andere zakelijke locaties. Omdat een relatie een privéaangelegenheid van een medewerker is, moet je daar als werkgever in principe buiten blijven.

 Beperking van vrijheid

Er zijn verschillende redenen waarom de vrijheid van medewerkers kan worden beperkt. Eén van de redenen kan zijn wanneer een relatie problemen veroorzaakt in de werkverhouding. Bijvoorbeeld, als er sprake is van:

  • Concurrentieoverwegingen: waarbij de medewerkers werkzaam zijn voor verschillende werkgevers die concurrenten van elkaar zijn.
  • Ondergeschiktheid: waarbij er tussen medewerkers sprake is van een hiërarchische verhouding.
  • Beroepscode: hierin staat opgenomen dat medewerkers geen relatie mogen aangaan met een leerling, patiënt of cliënt in verband met een afhankelijkheidsrelatie tussen deze twee personen. 

Duidelijkheid op de werkvloer door middel van een protocol

Een manier om duidelijkheid te creëren rondom relaties op de werkvloer is door het opstellen van een protocol. Vaak is de eerste stap in zo’n protocol dat medewerkers verplicht zijn om de relatie te melden. Hierdoor is de werkgever samen met HR op de hoogte van de relatie zodat zij alert kunnen zijn op de situatie. Tevens kun je in het protocol opnemen dat de relatie op de werkvloer nooit de werkzaamheden, de sfeer of de verhoudingen tussen de collega’s negatief mag beïnvloeden. Wanneer dit wel gebeurt, is een werkgever bevoegd om passende maatregelen te nemen als dit in het protocol staat beschreven.   

Het nemen van maatregelen

Een werkgever mag niet zomaar maatregelen nemen wanneer een relatie op de werkvloer ontstaat. Zolang de medewerkers samenwerken onder wenselijke omstandigheden is ingrijpen niet nodig. Sterker nog, dan mag een werkgever niet eens ingrijpen. Er mag alleen actie ondernemen worden wanneer de relatie voor problemen zorgt in de werkverhouding. Hierbij moet de werkgever kiezen voor de minst ingrijpende maatregel. Ontslag is dus geen optie wanneer één van de medewerkers ook intern overgeplaatst kan worden. 

Heb je nog vragen over relaties op de werkvloer? Of wil je juist meer informatie over het opstellen van een protocol? Neem dan contact met ons op en onze arbeidsjurist zal jou verder helpen. Bel naar 040 255 33 77 of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..