Binding start al bij de werving

Het binden en boeien van je eigen medewerkers is iets wat veelal door werkgevers wordt gedaan. Maar waarom zou je hier pas mee starten wanneer medewerkers onderdeel zijn van de organisatie? Een uitstekend moment om hiermee van start te gaan is bij de werving en selectie van potentiële medewerkers. Door te focussen op de zogenaamde ‘candidate journey’ ben jij als werkgever al in een eerder stadium bezig met het binden en boeien van potentiële medewerkers. Maar wat is precies een candidate journey en wat kun je hier als werkgever allemaal aan doen?

Candidate journey
De candidate journey wordt ook wel ‘de sollicitantenreis van een kandidaat’ genoemd. Dit zijn alle contactmomenten die de kandidaat bij een organisatie heeft. De candidate journey start bij het zoeken naar een baan, bewust of onbewust en loopt tot de onboardingfase. Contactmomenten die invloed hebben op de ervaring van de kandidaat zijn bijvoorbeeld het lezen van de vacature, het invullen en versturen van zijn of haar sollicitatie, het eerste contact met de recruiter, de sollicitatiegesprekken en het krijgen van een arbeidsvoorwaardenvoorstel. Omdat er in de candidate journey zoveel verschillende contactmomenten zijn, hebben veel mensen van jouw organisatie invloed op hoe kandidaten de reis ervaren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de HR of recruitment professional, maar ook de leidinggevenden die de sollicitatiegesprekken voeren. 

Wat kan jij doen om de candidate journey te verbeteren?
De candidate journey kan per organisatie anders zijn, omdat iedere organisatie zijn eigen manier heeft om de candidate journey vorm te geven. Zorg dat de verschillende stappen in de candidate journey zijn afgestemd op jouw organisatie en op de potentiële medewerkers die jij wilt aantrekken. Maak het voor hen zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk!  Jij als werkgever kunt écht het verschil maken in de reis die jouw potentiële medewerkers doorlopen. Hieronder staan een aantal tips waaraan je kunt denken om het sollicitatieproces voor jouw potentiële medewerkers zo leuk mogelijk te maken.

  1. Maak solliciteren leuk: kijk eens kritisch naar het sollicitatieproces binnen jouw organisatie. Hoeveel vragen dient een kandidaat te beantwoorden? Hebben wij al deze informatie nodig? Niemand zit erop te wachten om onnodig veel vragen te beantwoorden. Doorloop zelf eens het sollicitatieproces en kijk waar jij tegenaan loopt om vervolgens te kunnen verbeteren.
  2. Vermeld contactgegevens: zorg dat er contactgegevens bij de vacature staan zodat kandidaten contact kunnen opnemen wanneer zij vragen hebben of wanneer er onduidelijkheden zijn. Dit haalt een drempel weg.
  3. Laat zien hoe het sollicitatieproces eruitziet: kandidaten houden van een duidelijk en helder sollicitatieproces. Neem de kandidaten mee in hoe dit proces eruitziet. Dit kan je doen door in de vacature het proces kort te beschrijven of bijvoorbeeld via een bevestigingsmail als degene gesolliciteerd heeft.
  4. Zorg voor persoonlijk contact: ondanks dat alles snel digitaliseert, is persoonlijk contact voor de candidate journey van belang. Menselijk contact vindt iedereen prettig. Denk hierbij ook aan foto’s van het team op jouw website. Dit zorgt voor een vertrouwd gevoel en een gevoel van herkenning wanneer iemand verder het sollicitatieproces ingaat.
  5. Verzacht onzekerheid en spanning: bij de zoektocht naar een nieuwe baan zijn er altijd momenten van onzekerheid en spanning. Dit kan weggenomen worden door kandidaten op de hoogte te houden van het proces. Eerlijkheid, communicatie en transparantie zijn key.

Heb jij vragen over de candidate journey? Of ben je benieuwd naar wat jij kunt doen om de sollicitatiereis van jouw kandidaten te verbeteren? Neem dan contact met ons op. Bel naar 040 255 33 77 of mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.