Next Level Nieuwsflits - Employer Branding

Hoe staat het met jouw reputatie als werkgever?

Employer branding is een term die steeds vaker voorbijkomt. In de huidige (digitale) wereld gaat de reputatie van je bedrijf verder dan alleen de producten en diensten die je aanbiedt. Ook (oud-)werknemers en sollicitanten spreken zich vaker uit over de organisatie. Daarnaast kampen we natuurlijk nu ook met de situatie dat er veel meer aanbod aan vacatures is, dan het aantal mensen dat solliciteert. Hierdoor komen sollicitanten in een luxepositie te staan, waar zij kritisch kunnen zijn over de volgende stap in hun loopbaan. Je kunt het wel schudden als je bekend staat als slechte werkgever. Al levert het ook niets op als je niet bekend staat als potentiële werkgever.

De reputatie van het bedrijf heeft tevens invloed op de motivatie van medewerkers. Door een interessante werkgever voor werknemers te zijn en een positieve reputatie als werkgever op te bouwen, werk je aan een gezond voortbestaan van de organisatie.

Hoe creëer je een goed employer brand?

Stel jezelf eerst drie vragen:

  • Wat maakt jouw organisatie een interessante werkgever?
  • Welke waarden kenmerken de organisatie als werkgever?
  • Wat onderscheidt jullie ten opzichte van de concurrenten in het werkgeverschap?

Kun je dit beantwoorden? Dan is de volgende stap om dit naar buiten te dragen. Onderschat niet de kracht van Social Media. Deel momenten waarin je de organisatie als werkgever promoot, bijvoorbeeld beelden van een personeelsuitje. Werknemers kun je hier ook mooi in benutten. Selecteer enkele werknemers als ambassadeurs van de organisatie, zodat zij op hun ervaringen kunnen delen online.

Daarnaast is het van belang om de organisatie zichtbaar te maken als werkgever. Hiervoor kun je onder andere de volgende tips toepassen:

  1. Deel successen, bijvoorbeeld door een werknemer van de maand te benoemen en dit te delen op de website, het personeelsblad en social media.
  2. Creëer samenwerkingen met onderwijsinstellingen. Voor de meeste opleidingen en studies worden diverse momenten georganiseerd zodat de studenten in aanraking komen met bedrijven. Denk aan beurzen, speeddates, lezingen of bedrijfsbezoeken.
  3. Verwelkom stagiaires en meewerkstudenten net zo hartelijk als andere nieuwe werknemers. Juist de nieuwe generatie deelt veel ervaringen online.
  4. Onderzoek intern waar werknemer behoefte aan hebben door middel van werkgroepen of een medewerkerstevredenheidsonderzoek.
  5. Voer een aandraagbonus in, zodat werknemers de organisatie meer promoten.
  6. Biedt sportkleding (of andere bruikbare gadgets) aan met het logo van het bedrijf.
  7. Sponsor een lokale sportclub.
  8. Zorg voor een gedegen inwerktraject. We hebben al eerder aandacht besteed aan het belang van onboarding, daar kun hier meer over lezen.

Vond je het moeilijk om de bovenstaande vragen te beantwoorden? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag met het vormgeven van jouw employer brand.